środa, 23 maja 2012

Pełnoziarnista tarta ze szparagami i ...

Próbowałam stworzyć swój idealny przepis na pełnoziarniste ciasto do tarty i tym razem mi się udało.To ciasto to strzał w dziesiątkę. Miękkie, ale lekko kruche. Nie ma irytującego posmaku, który miała moja poprzednia wytrawna tarta. Ta była idealna. A dźwięki, które towarzyszyły delektowaniu się nią mogłyby posłużyć jako ścieżka dźwiękowa do filmu dla dorosłych ;)
Polecam, naprawdę, bo jest to najlepsza tarta jaką w życiu jadłam, idealna pod każdym względem.
Na ciasto:
1 i 1/2 szklanki mąki pełnoziarnistej
3 łyżki otrębów (u mnie miks)
50g zimnego masła
1 żółtko
2 łyżki oliwy z oliwek lub dobrego oleju
3 łyżki serka homogenizowanego naturalnego lub gęstego jogurtu
50ml zimnej wody
pół łyżeczki soli


Siekamy wszystko razem w misce, lub (ja tak wolę) ucieramy łyżką. Następnie szybko zagniatamy ciasto, owijamy w folię spożywczą i chowamy na 30 minut do zamrażalnika lub na 1 godzinę do lodówki. Po tym czasie rozwałkowujemy lub po prostu wylepiamy formę do tarty. Jeśli takiej nie posiadamy to można użyć zwykłej tortownicy. Wkładamy do nagrzanego piekarnika (180 stopni) i pieczemy 15 minut. Odstawiamy do przestygnięcia.

Na farsz:
1/2 pęczka szparagów (chyba 10 sztuk)
kilka plasterków szynki parmeńskiej / szwarcwaldzkiej
młoda cebulka pokrojona w piórka
kilka plasterków sera typu feta (u mnie Favita)
100ml mleka
2 łyżki jogurtu
2 łyżki kwaśnej śmietany (u mnie 9%)
2 jajka
sól
pieprz
zioła prowansalskie i oregano

Szparagi zanurzamy na kilkanaście sekund we wrzątki. Osuszamy. 
Na podpieczony spód wykładamy szynkę, cebulę, fetę i pokrojone szparagi. Mieszamy w miseczce mleko, jogurt, śmietanę, dwa jajka i przyprawy. Zalewamy naszą tartę i pieczemy aż się całkiem zetnie (około 30-35 minut). U mnie podana z pomidorkami koktajlowymi i posypana odrobiną startego parmezanu.

15 komentarzy:

  1. Wygląda mega apetycznie! Do tego z moją najulubieńszą szyneczką parmeńską aż dostałam ślinotoku mniam mniam!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ślinka mi pociekła, wygląda pysznie :D Dodaję do moich potraw do zrobienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. szparagi, feta, same dobre rzeczy w tej tarcie. yummy! ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. do wypróbowania, ja się przyznam, że próbowałam pełnoziarnistą tartę ale wyszła mi średnia, bo w ogóle nie dodałam masełka, ale od 50g nic nikomu się nie stanie. Brawo :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zdecydowanie wypróbuję. Jako fanka tart wszelakich muszę ją mieć. Prezentuje się przepysznie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Z ciasta skorzystam na pewno,ja ostatnio stworzyłam pizzę na spodzie pełnoziarnistym...pycha

    OdpowiedzUsuń
  7. jedno z moich ulubionych dan ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda świetnie. Kocham szparagi :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Zrobiłam! Bardzo smaczna! Poczyniłam trochę zmian (wymuszonych zawartością spiżarni) i pozwoliłam sobie na zamieszczenie tarty na moim blogu. Zapraszam: www.kulinarnapasja.blogspot.com
    Zapraszam!

    OdpowiedzUsuń
  10. a można by czyms zastąpic żółtko? Jestem na diecie montignaca, wiec mąka połączona z żółtkiem odpada:(

    OdpowiedzUsuń
  11. Proszę Państwa, oto powróciłam z raju! Ta tarta, to spełnienie wszelkich marzeń i zwieńczenie (również) długoletnich poszukiwań. Robi się ją ekspresowo, a efekt przechodzi najśmielsze oczekiwania. Ja 2 łyżki śmietany zamieniłam na dwie łyżki jogurtu naturalnego, a zamiast szparagów użyłam fasolki szparagowej (zielonej i żółtej) oraz kilka różyczek brokułów - jako pozostałość z obiadu dnia poprzedniego. Ciasto jest fantastyczne, z delikatną nutką ziół, a "mleczne" wypełnienie... nie znam słów by je opisać! Szczerze polecam i baardzo dziękuję za tak pyszną inspirację! pozdrawiam! <3

    OdpowiedzUsuń
  12. where we have actually discussed everything about Outlook Mail Login/ Sing In Online. Outlook.com Account The beneficial solutions from Microsoft own, Outlook Mail.

    OdpowiedzUsuń