wtorek, 21 lutego 2012

Zdrowy chlebek.

Wpis o Festiwalu Śniadaniowym nadal się tworzy, zabiera mi więcej czasu niż się spodziewałam. Na pewno na zrobienie ładnej listy jest jakiś sprytny, szybki sposób na który nie wpadłam ;)
Sądząc po ostatniej aktywności na moim blogu, deser dietetyczny cieszył się dużym zainteresowaniem. W związku z tym niebawem pojawi się więcej wpisów na dietetycznie łakocie.

O moim braku szczęścia do wypieków pisałam już nie raz i nie dwa. Żaliłam się i przyjaciółce z mojej przypadłości i postanowiła mnie poratować - dając przepis wypróbowany. Teraz i ja dzielę się nim z Wami, bo chlebek wyszedł jak najbardziej udany - może troszkę suchy i ciężki, ale smaczny i sycący. Podaję przepis na dwa spore bochenki - ja robiłam z jednego. Po części dlatego, że na próbę, a po części dlatego, że jedliśmy ten chlebek kilka dni. Drugi mógłby nie być już dobry.

Przepis cytuję za Anią :)

Mąka orkiszowa (jeśli nie pasuje może być każda inna) - 1 kg
Mąka żytnia - 0,5 kg
Siemię lniane - 1 szkl
Płatki owsiane - 1 szkl
Słonecznik - 1 szkl
Otręby pszenne lub żytnie - 1 szkl
Sól - 5 łyżeczek
Drożdże suche (mogą być piwne-ja takich użyłam)[na 0,5 kg mąki 1 torebka] - 3 torebki
Ciepła woda mineralna - 1,5 litra

Czas przygotowania: do 20 min.

Opis przygotowania
1. wszystkie suche składniki wymieszać w misce, dodać ciepłą wodę i wymieszać zawartość naczynia drewnianą łyżką, ciasto wyłożyć do dwóch blaszek wysmarowanych tłuszczem, poczekać aby trochę wyrosło

2. piec w piekarniku - nagrzanym do temperatury 200 stopni (z termoobiegiem) jak jest bez termoobiegu piec 'na czuja' doglądając wyrastające w piecu ciasto plus/minus 5 minut - kolor złoty ma pokryć skórkę, w żadnym wypadku nie nakłuwamy chleba patyczkami, drutami albo innymi wynalazkami = po prostu grozi to opadnięciem ciasta i dupa blada (i zakalcowa)

3. czas pieczenia to 1 godzina i 15 min. - plus/minus 5 minut oczywiście.

8 komentarzy:

  1. Bardzo apetycznie wygląda! Pełen zdrowych składników :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie ma to jak domowy chleb :).

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo smacznie i zdrowo wygląda;)

    OdpowiedzUsuń
  4. wygląda pysznie, ale do tego mega zdrowo ;)
    pozdrawiam cieplutko
    Szana-Banana
    www.gastronomygo.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. uwielbiam domowe chleby :d u mnie króluje razowy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. mm ma chrrrrupiącą skórkę, no nie?
    jeju!

    OdpowiedzUsuń
  7. No kochana moja! Mój też troszkę gruuuby i ciężkawy ale za to zdrowy i sycący. Kiedy pomyślę sobie o 'gnieciuchach' pseudoRazowych z marketów i sieciówek..głowa pęka. Ostatnio kupiłam w Almie chleb na kilogramy - 11zł/kg. Według pani za kontuarem miał to być cud nad cudy i saaaamo zdrowie na naturalnym zakwasie. Powiem tak: po dwóch dniach chleb spleśniał i to jak!? Wzory żywcem od Moneta, czysty impresjonizm! Dodam jeszcze, iż to wszelakie spulchniacze i inne konserwujące powodują pleśń. Chleb na zakwasie i to razowy - po prostu wysycha. Uff, ale żem jest rozgoryczona.
    AnnaMucha.

    OdpowiedzUsuń